Sejr til Mitch Evans, men weekenden i Rom var svær

Når enden er god er alting godt. Den talemåde holdt ikke helt i årets 13. og 14. afdeling af Formel E verdensmesterskabet der fandt sted i Rom. For på den ene side var enden god, men ikke helt så god, som den kunne have været. Dette er til trods for, at Mitch Evans dominerede den 13. VM-afdeling og scorede det maksimale antal VM-points i sin Jaguar I-TYPE 6.


Det kræver en forklaring. For godt nok var Evans på toppen af verden, da han havde vundet weekendens første VM-løb. Godt nok var rivalen fra Envision-Jaguar søsterteamet, Nick Cassidy blevet nr. 2 og havde ved samme lejlighed genvundet føringen i VM. Og godt nok var Evans dermed selv rykket tættere på Cassidy. Men skulle Evans få det optimale ud af Rom E-Prix, et løb han nu havde vundet fire gange, skulle han også hente flest mulige VM-points ud af det andet af løbs-weekendens to VM-afdelinger. Dette gjorde han ikke.


Evans glæde over, på ny at blande sig i VM topopgøreret, blev nemlig kortvarig, og han havde kun sig selv at bebrejde. Hvad han så også gjorde, så det næsten var for meget af det gode. Men også det var der en grund til.

Fra sejr til flyvetur

Lørdag var Evans startet fra pole-position og han førte i det store hele fra start til mål. Søndag startede han fra 4. pladsen, men fordi løbet var kortere, og man havde den samme energimængde til rådighed, ville det i højere grad blive et sprintløb, så Evans ville hurtigt frem og kæmpe om føringen.


Mellem sig og den førende Andretti-Porsche med Jake Dennis i cockpittet befandt Nick Cassidy sig. Evans satte et angreb ind, overbremsede på baghjulene, ramte Cassidys baghjul, blev katapulteret op i luften og dermed var både han og Cassidy ude af kampen. Alt imens kunne Dennis kontrollere løbet fra førstepladsen og siden tage det ternede flag, hvorved han sikrede sig et væsentligt forspring i VM inden finaleløbene i London sidste weekend i juli. Cassidy og Evans ligger nu på 2. og 3. pladsen i VM, men afstanden til Dennis er betydelig.


Øv og undskyld hjælper ikke, så alt imens både Evans og Cassidy er klar på, at slaget om VM-titlen trods alt ikke er afgjort endnu, kunne Sam Bird kompensere lidt for nedturen ved at køre sin I-TYPE 6 racer ind på søndag-løbets 3. plads. Derved reducerede Jaguar, der som team fortsat er på 3. pladsen i VM, afstanden til Porsche-teamet på 2. pladsen til ganske få points.

Voldsomt uheld

Det var for Birds vedkommende også en genrejsning efter en næsten ulyksalig afkørsel om lørdagen. Han var startet side om side med Mitch Evans i det, der var Jaguar teamets første 1-2 startrække i et Formel E løb nogensinde. Og han var stadig med fremme, da han på løbets 8. omgang mistede herredømmet over raceren på vej hen over en af banens mange ujævnheder – og med omkring 200 km/t ramte autoværnet. På et øjeblik stod bilen på tværs af kørselsretningen og udløste et gigantisk sammenstød mellem i alt 6 biler. Heldigvis kom ingen af kørerne noget til, men hverken Bird eller de fem andre kom videre i det løb.


Så alle i såvel Jaguar teamet som Envision Jaguar teamet måtte flere gange i weekendens løb tage en dyb indånding og slå sig til tåls med, at VM endnu ikke er afgjort, og at det kunne være gået meget værre. Men omvendt kunne det også være gået noget bedre. Ved finalen i London, hvor der også køres to løb, satser man på at det bliver meget bedre.