Racing DNA

Innovation har været kernen i Jaguars rige motorsportarv. Gennem årtier har vi gentænkt, hvad der er muligt på racerbanen, for at vi kan bringe det til dig på vejen.

Jaguars lange og strålende historie inden for motorsport har altid påvirket udviklingen af vores gadebiler. Ved at konkurrere i Formula E fortsætter vi denne arv og baner vejen for vores fremtidige elbiler.

Vores Racerbiler

Jaguar XK120

Jaguar XK120

Dato: 1948 - 1954
Tophastighed: 200,5 km/t
Motorstørrelse: 3.442 cc / 201 ci
Effekt: 160 hk / 119 kW
Fakta: XK120 var verdens hurtigste serieproducerede bil ved lanceringen.
Jaguar C-TYPE

Jaguar C-TYPE

Dato: 1951 - 1953
Tophastighed: 231,7 km/t
Motorstørrelse: 3.442 cc / 210 ci
Effekt: 207 hk / 154 kW
Fakta: C-Type skivebremser blev en standard i bilindustrien.
Jaguar D-TYPE

Jaguar D-TYPE

Dato: 1954 - 1957
Tophastighed: 260,7 km/t
Motorstørrelse: 3.442 cc / 210 ci
Effekt: 250 hk / 186 kW
Fakta: D-Type vandt Le Mans i 1955, 1956 og 1957.
Jaguar XJS

Jaguar XJS

Dato: 1975 - 1996
Tophastighed: 246,2 km/t
Motorstørrelse: 4.235 cc / 258 ci
Effekt: 285 hk / 212 kW
Fakta: XJS vandt Spa 24 Timer i 1983.
Jaguar XJR

Jaguar XJR

Dato: 1983 - 1991
Tophastighed: 368,5 km/t
Motorstørrelse: 6.995 cc / 426 ci
Effekt: 750 hk / 559 kW
Fakta: XJR-12 vandt første- og andenpladsen ved Le Mans i 1990.
JAGUAR FORMULA 1 - R2 & R3

Jaguar R1 – R5

Dato: 2000 - 2004
Tophastighed: 312,2 km/t
Motorstørrelse: 2.998 cc / 464 ci
Effekt: 770 hk / 574 kW
Fakta: Eddie Irvine og Mark Webber kørte for Jaguars F1-team.
JAGUAR Formula E I-TYPE 1

Jaguar I-TYPE 1

Dato: 2016 - 2017
Tophastighed: begrænset til 225,3 km/t
Motorstørrelse: Ikke relevant
Effekt: 200 kW, svarende til 270 hk
Fakta: Jaguar vendte tilbage til motorsport i Formula E sæson 3, 2016/17.
Jaguar I-TYPE 2

Jaguar I-TYPE 2

Dato: 2017 - 2018
Tophastighed: begrænset til 225,3 km/t
Motorstørrelse: Ikke relevant
Effekt: 200 kW, svarende til 270 hk
Fakta: Jaguar opnåede sin første podieplacering og første pole position med I‑TYPE 2 i sæson 4, 2017/18.
Jaguar I-TYPE 3

Jaguar I-TYPE 3

Dato: 2018 - 2019
Tophastighed: 250 km/t
Batterikapacitet: 52 kWh
Effekt: 250 kW, svarende til 335 hk
Fakta: Jaguar I-TYPE 3 sikrede holdets første sejr i Formula E ved Rome E-Prix i 2019 - Jaguars første internationale motorsportssejr siden 1991.
Jaguar I-TYPE 4

Jaguar I-TYPE 4

Dato: 2019 - 2020
Tophastighed: 280 km/t
Batterikapacitet: 52 kWh
Effekt: 250 kW, svarende til 335 hk
Fakta: Jaguar I-TYPE 4 har det letteste og mest effektive drivsystem, Jaguar Racing nogensinde havde produceret, hvilket sikrede en dominerende sejr i Mexico City samt Pole Position og en podieplacering i Santiago.
Jaguar I-TYPE 5

Jaguar I-TYPE 5

Dato: 2021 – 2022
Tophastighed: 280 km/t
Batterikapacitet: 54 kWh
Effekt: 250 kW, svarende til 335 hk
Fakta: Drivsystemet i Jaguar I-TYPE 5 blev udviklet internt med en avanceret inverter, der indeholdt 24 karat guld på grund af dets højledende egenskaber.
Jaguar I-TYPE 6

Jaguar I-TYPE 6

Dato: 2023-2024
Tophastighed: 320 km/t
Batterikapacitet: 47 kWh
Effekt: 350 kW, svarende til 470 hk

Fakta: Jaguar I-TYPE 6 er den mest avancerede og effektive elektriske Jaguar-racerbil nogensinde bygget og har regenerativ bremsning så kraftfuld, at den ikke har konventionelle bagbremser.

Vores Racing Milepæle

Jaguar XK120

Jaguar XK120

1948-1954 – SILVERSTONE & LE MANS

En helt ny sportsvogn og testplatform for Jaguars revolutionerende XK-motor, XK120, rangeres som verdens hurtigste serieproducerede bil. I 1949 krydser XK120 målstregen som vinder på Silverstone, og et år senere debuterer tre XK120’er ved Le Mans. Det markerer begyndelsen på en ny æra inden for motorsport.
Jaguar C-TYPE

Jaguar C-TYPE

1951-1953 – LE MANS

I 1951 tilslutter flyingeniør Malcolm Sayer sig Jaguar og bringer aeronautisk disciplin og ekspertise med sig. Hans første samarbejde, C-Type, vinder ved Le Mans, og andenkøreren Stirling Moss sætter ny banerekord. I 1953 vinder C-Type igen ved Le Mans og tager tre af de fire øverste placeringer.
Jaguar D-TYPE

Jaguar D-TYPE

1954-1957 – LE MANS

Dårligt vejr fratager D-Type sejren ved Le Mans i 1954, selv efter at have opnået en imponerende tophastighed på 170 mph. Den strømlinede bil kæmper dog tilbage og vinder i 1955, 1956 og 1957 – et år, hvor den tager fem af de seks øverste placeringer. D-Type forbliver den dag i dag en af de mest succesfulde racerbiler nogensinde bygget.
Jaguar XJS

Jaguar XJS

1975-1996 – ETCC & SPA 24 HOURS

I 1982 deltager den britiske racerkører Tom Walkinshaw, under TWR-banneret, med et hold af V12 XJS’er i European Touring Car Championship og opnår adskillige sejre. Walkinshaw går videre til at vinde ETCC-kørermesterskabet i 1984 og sejrer samme år i det prestigefyldte Spa 24 Hours.
Jaguar XJR-9

Jaguar XJR-9

1983-1991 – DAYTONA 24 HOURS & LE MANS

De lukkede XJR-racere viser sig at være formidable på verdens langdistancestrækninger – især den ikoniske XJR-9 fra 1988. Den V12-drevne superbil sejrer ved Daytona 24 Hours og derefter ved Le Mans, hvor kører Martin Brundle og Jaguar henholdsvis vinder kørernes og producenternes mesterskaber.
JAGUAR R1 til R5

Jaguar R1 til R5

2000-2004 – FORMULA 1

Jaguars indtog i Formula 1 ser den tidligere Ferrari-kører Eddie Irvine tage flere podieplaceringer i sin periode. Holdet fungerer også som træningsplads for den anerkendte australske kører Mark Webber. Ejet og udviklet af Ford producerer Jaguar tre biler, som alle kører med Cosworth V10-motoren.
JAGUAR I‑TYPE 1

Jaguar I-TYPE 1

2016 – FORMULA E

Inspireret af vores racertradition og drevet af et kollektiv af erfarne raceringeniører og fremragende teknikere, trådte Jaguar Racing og den utrolige I-TYPE 1 ind i Formula E: modige, konkurrencedygtige og klar til at køre.
JAGUAR I-TYPE 2

Jaguar I-TYPE 2

2017 - FORMULA E

Introduktionen af I-TYPE 2 markerede Jaguar Racings hidtil mest succesfulde Formula E-sæson med adskillige top-ti placeringer. Specifikt bygget til krævende bybaner leverede I-TYPE 2 op til 200 kW (270 hk) og accelererede fra 0-100 km/t på imponerende 2,9 sekunder.
JAGUAR I-TYPE 3

Jaguar I-TYPE 3

2018-2019 – FORMULA E

Jaguar I-TYPE 3, sammen med newzealænderen Mitch Evans, skrev historie for Panasonic Jaguar Racing ved at sikre holdets første ABB FIA Formula E-sejr ved Rome E-Prix i april 2019 og Jaguars første internationale motorsportssejr siden 1991.
JAGUAR I-TYPE 4

Jaguar I-TYPE 4

2019-2020 – FORMULA E

Jaguar I-TYPE 4 havde det letteste og mest effektive drivsystem, Jaguar Racing nogensinde havde produceret, med en tophastighed på 280 km/t. Bilen sikrede en dominerende sejr i Mexico City, Pole Position og en podieplacering i Santiago. Sæsonen blev afsluttet med seks actionfyldte løb over ni dage på en lukket bane ved det historiske Berlin Tempelhof lufthavn i Tyskland. Panasonic Jaguar Racing sluttede stærkt som P7 i mesterskabets teamstilling.
Jaguar I-TYPE 5

Jaguar I-TYPE 5

2021–2022 – FORMULA E


Jaguar I-TYPE 5 havde et avanceret drivsystem, udviklet internt, med fokus på effektivitetsforbedringer og reduceret vægt. I 2022-sæsonen sikrede Jaguar I-TYPE 5 fire sejre, syv podieplaceringer og en pole position i Monaco. Mitch Evans skrev historie med en dobbeltsejr i Rom.

Jaguar I-TYPE 6

Jaguar I-TYPE 6

2023-2024 – FORMULA E


Jaguar I-TYPE 6 var den første FIA Formula E-bil med både forreste og bagerste drivsystemer, hvilket fordoblede regenerativ kapacitet og eliminerede bagbremser. I 2023 ABB FIA Formula E World Championship sluttede Jaguar TCS Racing som nummer to med 292 point, 11 podieplaceringer, fire sejre og tre pole positions.

Jaguar I‑TYPE 7

Jaguar I‑TYPE 7

Den hurtigst accelererende FIA-godkendte single-seater racerbiler. Jaguar I-TYPE 7 indtager banen med en helt ny, banebrydende drivlinje og firehjulstræk. Den kan nå 0-100 km/t på 1,86 sekunder.

Fortsæt med at Udforske

Race Kalender

Race Kalender

Hold dig foran begivenhederne. Se alle de nyeste løb og events i ABB FIA Formula E World Championship 2024/2025.
Vores Partnere

Vores Partnere

Innovative sammen. Vindende som én. Mød vores partnere for ABB FIA Formula E World Championship-sæsonen 2024/2025.
Racing Hub

Racing Hub

Oplev Jaguars banebrydende Formula E-innovationer, nyeste elektriske racerbiler og teamet, der driver os mod mesterskabssucces.
YouTube

YouTube

Oplev sæsonen sammen med os.
X

X

Få opdaterede nyheder, så snart de sker.
Instagram

Instagram

Følg os for de nyeste billeder og videoer.
TikTok

TikTok

Oplev, del og skab videoer med os.