Det første E-Prix nogensinde i den japanske
hovedstad, Tokyo, var race nr. 100 for Jaguar i Formel E – og dermed også Mitch
Evans’ nr. 100. At score points i Tokyo E-Prix og fastholde føringen i Formel E
verdensmesterskabet var ikke det værste resultat, man kunne komme videre med, især
i et løb med flere usædvanlige udfordringer.
Indledningsvis blev den VM-førende Nick Cassidy
nemlig sendt ned på 19. startposition på grund af en såkaldt teknisk forseelse.
Alt imens Mitch Evans skulle dyste om startplaceringerne i top-8, de såkaldte
dueller. Han endte op med 6. bedste startplads, men blev derpå sendt ned på 9.
pladsen, fordi man mente, at han havde været i vejen for en anden kører. Sådan
kan det gå i kampens hede.
Der blev kørt usædvanlig tæt på banen i Tokyo,
som også viste sig at være mere end meget vanskelig at overhale på. Da Evans på
et tidspunkt forsøgte at rykke fremad, overbremsede han sig selv, var lidt i
nærkontakt med en anden kører, beskadigede sin front spoiler og fuldførte godt
nok løbet, men på en beskeden 15. plads.
Alt imens fik Nick Cassidy arbejdet sig op
gennem feltet. Han sluttede på 8. pladsen og fik derved 4 VM-points. Det var
ikke helt nok til, at han kunne fastholde føringen i kørernes VM-kamp, for
Porsches Pascal Wehrlein, som var startet fra 6. pladsen, sluttede 5’er. Men
kun 2 points skiller de to i den samlede stilling.
Ikke mindst på grund af en solid indsats i
årets første løb er Jaguar teamet dog fortsat i spidsen af VM, forspringet er
nu 17 points, så det ser på ingen måde dårligt ud.
Ikke desto mindre glæder man sig til at komme
videre i de næste to VM-løb, som køres på Misano racerbanen i Italien allerede
d. 13. og 14. april. Det er første gang, Formel E feltet skal køre på banen, så
ingen har data på forhånd, hvilket i sig selv er en stor udfordring. som det
var i Japan, men det er ens for alle.
1. Max Günther (DEU), Maserati-DS, 53m34,655s.
2. Oliver Rowland (GBR), Nissan, +0,755s.
3. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +1,405s.
4. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, +1,822s.
5. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +3,897s.
6. Norman Nato (FRA), Andretti-Porsche, +4,573s.
7. Nico Müller (DEU), ABT-Cupra Mahindra, +4,983s.
8. Nick Cassidy (NZL), Jaguar I-TYPE 6, +5,542s.
9. Robin Frijns (NLD), Envision-Jaguar I-TYPE 6, +5,929s.
10. Sergio Sette-Camara (BRA), ERT, +6,504s.
13. Sebastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar I-Type 6, +8,467s.
15. Mitch Evans (NZL), Jaguar I-TYPE 6, +9,316s.
Kørere:
1. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 63 pts.
2. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, 61 pts.
3. Oliver Rowland (GBR), Nissan, 54 pts.
4. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 53 pts.
5. Max Günther (DEU), Maserati-DS, 48 pts.
6. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 39 pts.
7. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, 39 pts.
8. Sam Bird (GBR), McLaren-Nissan, 37 pts.
9. Robin Frijns (NLD), Envision-Jaguar, 21 pts.
10. Sebastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, 20 pts.
11. Antonio Felix da Costa (PTL), Porsche, 20 pts.
Teams:
1. Jaguar, 100 pts.
2. Porsche, 83 pts.
3. Andretti (Porsche), 70 pts.
4. Nissan, 62 pts.
5. DS (Penske), 57 pts.
6. McLaren (Nissan), 55 pts.
7. Maserati (DS), 48 pts.
8. Envision (Jaguar), 41 pts.
9. ABT Cupra (Mahindra), 6 pts.
10. ERT, 3 pts.
11. Mahindra, 0 pts.