Med blot fire løb tilbage efter Shanghai E-Prix er spændingen begyndt at spidse til. Skal det lykkes for Jaguar, at vinde Formel E verdensmesterskabet for både kørere og teams? Sandsynligheden bliver større og større for hvert løb, der køres, og særligt efter sejren til Mitch Evans i Shanghai.
Evans kørte fornuftigt, kalkulerende og udnyttede sin startposition som nr. 3. Tilsvarende forsøgte Nick Cassidy at omsætte en 10. startposition til noget, der måske kunne være blevet til en sejr. Begge kørere sparede på energien, for det var nødvendigt på den hurtige Formel E racerbane, der udgjorde et 3 kilometer langt afsnit af Shanghai International Circuit.
Og det lykkedes da også Evans på løbets allersidste omgang at overhale Cassidys rival i kampen om VM-føringen, Pascal Wehrlein i Porsche. Evans gjorde sit bedste for at holde Wehrlein lidt tilbage, så Cassidy også kunne smutte forbi, men tiden var knap og defensiv kørsel fra Porsche-kørerens side, forhindrede Cassidy i at komme forbi.
Sejr til Evans, en tredjeplads til Cassidy, men derved skrumpede hans forspring til Wehrlein i den samlede stilling noget ind.
Heldigvis skulle der køres to løb på den kinesiske racerbane, så Cassidy kunne få revanche. Og i søndagens VM-afdeling lagde begge kørere stærkt ud og positionerede sig i løbet, der var en omgang kortere end lørdagens race.
Team-kørsel kan ofte være en udfordring. Og vel vidende at de tre kørere, der det meste af løbet var foran de to Jaguarer, ikke lå i VM-toppen, og at Wehrlein havde fået problemer undervejs og lå næsten bagerst, holdt de to team-kolleger stand og sluttede som nr. 4 og 5 med Cassidy forrest.
Da weekend-regnskabet blev gjort op, var Jaguar og begge kørere i en endnu stærkere position end før Shanghai: Jaguar har udbygget sit forspring i VM for teams og har 73 points mere end Porsche på 2. pladsen. Cassidy har øget sit forspring i kørernes VM, så han nu har 25 points ned til Wehrlein, og Evans avancerede fra 5. pladsen til 3. pladsen og er blot 10 points efter den tyske Porsche-kører.
Der går en måneds tid inden de næste to VM-afdelinger finder sted i Portland i USA d. 29. og 30. juni. Du kan følge med på Discovery+, 6’eren eller på Eurosport.
1. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, 47m55,043s.
2. Jake Hughes (GBR), McLaren-Nissan, +0,612s
3. Norman Nato (FRA), Andretti-Porsche, +1,122s.
4. Nick Cassidy (NZL), Jaguar I-TYPE 6, +2,215s.
5. Mitch Evans (NZL), Jaguar I-TYPE 6, +3,167s.
6. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, +3,861s.
7. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, +4,374s.
8. Max Günther (DEU), Maserati, +5,077s.
9. Robin Frijns (NLD), Envision-Jaguar I-TYPE 6, +7,846s.
10. Oliver Rowland (GBR), Nissan, +8,840s.
Kørere:
1. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, 167 pts.
2. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 142 pts.
3. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 132 pts.
4. Oliver Rowland (GBR), Nissan, 131 pts.
4. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 113 pts.
6. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, 101 pts.
7. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, 84 pts.
8. Max Günther (DEU), Maserati-DS, 69 pts.
9. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, 53 pts.
10. Jake Hughes (GBR), McLaren-Nissan, 46 pts.
Teams:
1. Jaguar, 299 pts.
2. Porsche, 226 pts.
3. Nissan, 157 pts.
4. DS (Penske), 154 pts.
5. Andretti (Porsche), 153 pts.
6. McLaren (Nissan), 89 pts.
7. Maserati (DS), 77 pts.
8. Envision (Jaguar), 49 pts.
9. ERT, 23 pts.
10. ABT Cupra (Mahindra), 20 pts.
11. Mahindra, 13 pts.