loading
Vent venligst...
Skip primary navigation

RACER-DNA

bg-modelDisplay

Jaguars lange og navnkundige historie inden for motorsport har altid formet udviklingen af vores personbiler. Vores indtræden i Formel E vil bære denne arv videre og fastlægge kursen for vores fremtidige elektriske biler.

VORES RACERBILER

VORES MILEPÆLE INDEN FOR RACERLØB

XK120

1948-1954 – SILVERSTONE & LE MANS

XK120 er en helt ny sportsvogn, som indtager førstepladsen som den hurtigste serieproducerede bil i verden. Den udgør desuden testplatformen for Jaguars nyskabende XK motor. I 1949 vinder XK120 på Silverstone, og et år senere deltager tre XK120 for første gang i Le Mans. Det er starten på en ny æra inden for motorsport.


C-TYPE

1951-1953 – LE MANS

I 1951 bliver flyingeniør Malcolm Sayer en del af Jaguar, og han bidrager med færdigheder og ekspertise inden for luftfart. Hans første projekt, C-typen, vinder på Le Mans, og andenkører Stirling Moss sætter ny banerekord. I 1953 vinder C-typen igen på Le Mans-banen og tager tre af de fire første placeringer.


D-TYPE

1954-1957 – LE MANS

Dårligt vejr medfører, at D-typen ikke vinder på Le Mans i 1954 på trods af, at der registreres en svimlende tophastighed på 170 mph. Men den strømlinede bil gør comeback og vinder i 1955, 1956 og 1957 – året, hvor den tager fem af de første seks placeringer. D-typen er den dag i dag én af de mest succesfulde sportsvogne, der nogensinde er konstrueret.

XJS

1975-1996 – ETCC & 24-TIMERS LØBET PÅ SPA-BANEN

I 1982 leder den britiske racerkører Tom Walkinshaw under navnet TWR et V12 XJS-team, som deltager i det europæiske Touring Car-mesterskab, hvor teamet høster mange sejre. Walkinshaw vinder herefter ETCC-kørernes mesterskab i 1984, og samme år sejrer han i det prestigefyldte 24-timersløb på Spa-banen.

XJR-9

1983-1991 – 24-TIMERS LØBET PÅ DAYTONA-BANEN & LE MANS

XJR-bilerne med lukket cockpit kører fantastisk på verdens Endurance-langdistancebaner – dette gælder særligt XJR-9 i 1988 Superbilen med V12-motor vinder 24-timers løbet på Daytona-banen og derefter Le Mans, hvor køreren Martin Brundle og Jaguar vinder henholdsvis kørernes og producenternes mesterskab.

R1 til R5

2000-2004 – FORMEL 1

Jaguars angreb på Formel 1 bærer frugt, da den tidligere Ferrari-kører Eddie Irvine under sin tid hos Jaguar opnår en række podieplaceringer. Teamet er også med til at træne den anerkendte australske kører Mark Webber. Panasonic Jaguar Racing, som ejes og drives af Ford, udvikler tre biler, som alle kører med Cosworth V10-motor.

I-TYPE

2016 – FORMEL E

Teamet er samlet! Inspireret af vores racerarv og ledet af en række veletablerede raceringeniører og meget kompetente teknikere melder Panasonic Jaguar Racing og den utrolige I-TYPE deres ankomst i Formel E fulde af mod, konkurrencelyst og utålmodighed efter af køre racerløb. Se dette område.

FØLG OS

Følg os via linkene nedenfor for at få eksklusiv
insider-adgang til teamet, bilerne og oplevelserne.

bg-modelDisplay

Tilmeld dig Jaguars nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev