Jaguar Land Rover iværksætter projekt om registrering og deling af data om huller i vejene - Jaguar Danmark
loading
Vent venligst...
Skip primary navigation
24 juni 2015

Jaguar Land Rover iværksætter projekt om registrering og deling af data om huller i vejene

Jaguar Land Rover er ved at udvikle en ny teknologi, der gør biler i stand til at identificere placeringen og størrelsen af vejhuller, ødelagte afløb og kloakdæksler for derefter i realtid dele disse data via Cloud-teknologi med andre biler og med vejmyndighederne, så de kan prioritere reparationer.

Hvis en bil kan modtage en advarsel fra en anden bil om store huller eller ødelagte kloakdæksler, kan føreren sænke farten og undvige faren – eller bilen kan justere affjedringen, så stødet bliver mindre voldsomt og kørslen mere behagelig. Dette ville hjælpe med at reducere risikoen for punkteringer, skader på hjul og bil samt ulykker. Det anslås, at der hvert år sker skader for 2,8 mia. pund i Storbritannien på grund af huller i vejene

Dr. Mike Bell, Global Connected Car Director, Jaguar Land Rover: "Vores Range Rover Evoque- og Discovery Sport-modeller med MagneRide er udstyret med avancerede sensorer, der gør det muligt for bilen at generere en profil af vejens overflad under hjulene og identificere huller, hævede kloakdæksler og ødelagte riste. Ved at overvåge bilens bevægelser og ændringer i affjedringens højde kan bilen løbende justere affjedringen, så passagererne oplever en mere behagelig kørsel på ujævne og beskadigede veje.

"Det giver vores kunder en mere behagelig køreoplevelse, men vi mener også, at der ligger en stor mulighed i at forvandle denne information fra bilernes sensorer til "big data", der kan deles med andre trafikanter. Dette kunne hjælpe med til at forebygge skader for milliarder og effektivisere vejarbejde."

Forudsigelse af huller i vejene er et skridt mod automatisk kørsel

"I øjeblikket får vi de mest præcise data, når bilen er kørt over hullet eller kloakdækslet", tilføjer Mike Bell. "Derfor forsker vi også i, hvordan vi kan forbedre opmålingen og præcisionen af registrering af huller ved at scanne vejen længere fremme, så bilen kan forudse, hvor store hullerne er, inden den kommer tæt på dem.

"I sidste ende er registrering af vejen længere fremme og vurdering af farer et afgørende element på vejen mod den selvkørende bil. I fremtiden vil vi arbejde på at udvikle systemer, der automatisk kan styre biler uden om huller, uden at bilen forlader sin vognbane og udsætter andre trafikanter for fare.Hvis hullet er stort nok til at udgøre en alvorlig fare, ville sikkerhedssystemerne kunne sænke farten eller helt standse bilen for at minimere stødet. Alt dette kan være med til at gøre fremtidens automatiserede kørsel til en sikker og behagelig oplevelse."

Advarsel om huller i vejen og vejarbejde

Jaguar Land Rovers forskerteam vil også samarbejde med byrådet i Coventry for at finde ud af, hvordan information om vejprofiler kan deles med vejmyndighederne, og præcis hvilke data, der er mest nyttige for deres teams af vejarbejdere, så de kan identificere og prioritere reparationer.

Rachel Lancaster, byrådsmedlem og medlem af udvalget for offentlig administration i Coventry: "Som del af vores "Smart Cities"-strategi vil vi undersøge, hvordan Jaguar Land Rovers advarselssystem for huller i vejene kan give os data i realtid fra tusindvis af forbundne biler på hele vores netværk af veje. Dette kunne give os et meget præcist øjebliksbillede af skader på vejene, kloakdæksler og afløb i realtid.

"Vi indsamler allerede store mængder data, som vi selv grundigt gennemgår, men ekstra information af denne type vil gøre os i stand til at forbedre vores vedligeholdelsesprogrammer yderligere og dermed spare skatteydernes penge."

Projektet vil også undersøge, om Jaguar Land Rovers eksperimentelle kamera kan tage et billede af hullet eller det beskadigede kloakdæksel og dele det med vejmyndighederne sammen med en GPS-lokation.

"Vi er først lige ved at finde ud af, hvordan vi kan udnytte denne teknologi, men data, der omfatter problemets omfang, den præcise placering og et billede har stort potentiale", tilføjer Rachel Lancaster. "Det er lige præcis den type information, der kan hjælpe os med at identificere årsagen til problemet, prioritere det og kontakte ejeren af kloakdækslet eller afløbet, så det hurtigere kan blive repareret."

Tilmeld dig Jaguars nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev