loading
Vent venligst...
Skip primary navigation
26 marts 2020

Taxi på el – en god forretning

Der er kommet et nyt taxaselskab på de københavnske veje. Selskabet hedder Viggo, og er det første selskab i hele norden, hvor bilflåden udelukkende består af elbiler. Blandt andet 20 Jaguar I-PACE.
Der er et engelsk udtryk, der hedder ”Go Big or go Home”. Populært betyder det vel, at man skal have store ambitioner eller helt lade være. 

Det begreb har det københavnske taxa selskab Viggo omskrevet til ”Go green and go home”. Men det er ikke fordi Viggo ikke er ambitiøse. Det er superambitiøse, og har siden oktober 2019 etableret sig som en vigtig spiller på det københavnske taxamarked. Så de har ambitioner – men det er grønne ambitioner. Viggo er nemlig det eneste taxaselskab i norden, der udelukkende benytter elbiler i deres 50 biler store flåde – hvoraf de 20 er elbilen Jaguar I-PACE.

Forældet begreb

”Egentlig synes vi, at begrebet taxi er forældet. Vi definerer os som en udbyder af mobilitet. Det gør vi,  fordi vi på sigt både vil arbejde med, at man via vores app kan acceptere at dele en taxa og, at man kan benytte den tid bilen ikke har passagerer til at fragte pakker og lignende. På den måde adskiller vores koncept sig fra den traditionelle opfattelse af taxa” siger CEO Kenneth Herschel, der sammen med medstifter Patrick Pereira  fik ideen til Viggo, da de begge boede i Dubai og arbejde i en app- udviklings virksomhed.

”Vi fik ideen, da vi boede i Dubai. Styret dernede bestilte ikke færre end 200 Tesla som luksus taxaer – i et olieland ? Samtidig var Uber i Danmark blevet lukket af myndighederne. Vi så, at det efterlod et vaccum vi kunne udnytte. Med en lige så brugervenlig app som Uber, og med klimavenlige elbiler kunne vi pitche ned i et marked, der ikke eksisterede. Og den antagelse holdt stik”, siger Kenneth Herschel, der peger på årsagen til succes. ”Det er kort fortalt tre ting. Først og fremmest benytter vi avanceret og brugervenlig teknologi i vores app. Vi kører udelukkende med elbiler – altså bæredygtigt - og så yder vi en service, der er i særklasse”.

Bedre at være chauffør

Lige nu er der 30.000 brugere af Viggo platformen og den vokser med 12 % nye brugere hver måned. Og der er mange virksomheder imellem. De betragter en del af det at køre på el, når de kører taxa som en del af at reducere deres CO2 aftryk som virksomhed.

Mens private kunder og virksomheder har deres klare fordele ved at vælge Viggo, så er taxachaufførerne gået fra skepsis til begejstring som førere bag rattet af rene elbiler.

”Vi har 20 jaguar I-PACE i flåden – vi har udelukkende premium biler – det er en del af vores koncept.  Vi skal være et business class product. Og det kommer også vores chauffører til gode. I og med at de kører elbiler, har de en bedre arbejdsplads, end i en traditionel taxa på diesel. Der er ingen vibrationer, der er ingen larm, og bilen reagerer hurtigt og køreoplevelsen er simpelthen bedre. Chaufførerne siger, at de ikke er så trætte efter en arbejdsdag som de var tidligere, siger Kenneth Herschel, der selvsagt ikke har problemer med at finde chauffører.
”Elbiler er fremtiden, og allerede nu er der jo fordele. Vi har forrang ved lufthavnen, ved hoteller etc., så vi er attraktive, selvom det naturligvis kræver lidt tilvænning. Chaufførerne skal vænne sig til at ventetid er ladetid, og at det måske kræver lidt andet at køre el, men det er udfordringer, der er løst hurtigt, siger Kenneth Herschel, der pt kun betjener København med Viggo mobilitet. At der kommer flere byer i fremtiden det er der ingen tvivl om. Ligefor ligger jo de store byer i vores broderlande.

Hos Jaguar Land Rover er man naturligvis glade for at Jaguar I-PACE også er et naturligt valg som taxa. 

Jaguar I-PACE er ikke alene indehaver af titler som European Car of the Year 2019 og World Car of the Year. Det er også en af de bedst sælgende Jaguar modeller. Sidste år blev der solgt mere end 17.000 I-PACE, og i alt er der solgt mere en 24.000 siden bilen kom til salg i 2. halvår af 2018. 

"Herhjemme har vi solgt omkring 120 I-PACE, til private og som firmabiler, men også til udlejning, og som i dette tilfælde taxa branchen. At den fungerer som taxa viser jo noget om bilens alsidighed og driftssikkerhed", siger Skandinavisk pressechef for Jaguar Land Rover Søren Hyltoft.