Optimismen var stor inden 5. afdeling af Formel VM skulle køres på Homestead Miami Speedway i Floria. Endnu større var frustrationerne og skuffelsen efter et løb, som endte uden et eneste VM-point til Jaguar teamet.
Homestead Miami Speedway er en typisk amerikansk oval-bane, og Formel E banen var bygget op til dels på inderkredsen, til dels som en del af ovalbanens langsider. Det betød, at der var tale om et energispareløb, hvor feltet er tæt indtil den afsluttende slutspurt – som man kender det i landevejscykling.
Et sådan løb med tæt kørsel og en vis harmonikaeffekt for enden af langsiderne er dømt til at skabe kritiske overhalingssituationer, og det var præcis hvad der satte Mitch Evans ud af spillet. Max Günther og Jake Hughes kolliderede lige foran Evans, og siden bakkede Günther ind i Jaguaren i et forsøg på at komme fri og videre. Dermed var Evans’ løb i praksis bragt til ende.
Ulykken medførte rødt flag, hvilket kostede Nick Cassidy halvandet minut af sit da aktiverede Attack Mode (firehjulstræk og ekstra 50 kW) og potentielt flere overhalinger. Ikke desto mindre lå han på 8. pladsen med mulighed for at avancere til en podieplacering, da løbet blev genstartet efter afbrydelsen.
Men fordi løbet blev genstartet med stående start forsvandt en omgang, og Cassidy kunne først aktivere sit andet Attack Mode, som han med vilje havde gemt til sidst i løbet, på løbets fjerdesidste omgang. Derved kunne han ikke opbruge Attack-indstillingen inden løbet var slut – hvad reglementet påbyder – så han fik tildelt strafsekunder og sluttede løbet udenfor pointene.
Næste E-Prix er i virkeligheden to, som finder sted på den berømte Grand Prix racerbane anlagt i Monacos gader d. 3. og 4. maj. Denne gang køres der nemlig både lørdag og søndag. Jaguar triumferede i fjor med både sejr og 2. pladsen i Monaco – det har man naturligt nok til hensigt at gentage i år. Vel vidende, at meget er meget anderledes i 2025 bl.a. med indførelse af firehjulstræk som en del af Attack-indstillingen.
Kørere:
1. Oliver Rowland (GBR), NISSAN Formula E Team, 69 pts.
2. António Félix da Costa (PRT), TAG Heuer Porsche Formula E Team, 54 pts.
3. Pascal Wehrlein (GER), TAG Heuer Porsche Formula E Team, 51 pts.
4. Taylor Barnard (GBR), NEOM McLaren Formula E Team, 51 pts.
5. Maximilian Günther (GER), DS PENSKE, 37 pts.
6. Jake Hughes (GBR), Maserati MSG Racing, 27 pts.
7. Jake Dennis (GBR), Andretti Formula E, 27 pts.
8. Edoardo Mortara (SUI), MAHINDRA RACING, 27 pts.
9. Jean-Éric Vergne (FRA), DS PENSKE, 26 pts.
10. Mitch Evans (NZL), Jaguar TCS Racing, 25 pts.
Konstruktører:
1. Nissan, 146 pts.
2. Porsche, 120 pts.
3. Stellantis, 85 pts.
4. Mahindra Racing, 68 pts.
5. Jaguar, 67 points.
6. Lola, 19 pt.
Teams:
1. Porsche, 105 pts.
2. Nissan, 80 pts.
3. McLaren-Nissan, 67 pts.
4. DS Penske, 63 pts.
5. Mahindra, 51 pts.
6. Maserati, 43 pts.
7. Andretti, 41 pts.
8. Jaguar TCS, 35 pts.
9. Lola Yamaha Abt, 18 pts.
10. Cupra Kiro, 12 pts.
11. Envision, 10 pts.