Forventningerne er
skruet helt op, når et
af verdens stærkeste
bilbrands efter en stille
periode lancerer nye
modeller. Når der er
tale om et brand som
Jaguar, er der også en
forventning om, hvordan en ny model
skal tage sig ud, og hvordan det skal
kommunikeres. Britisk, konservativt og
med stolte traditioner.
Men folkene hos Jaguar har ikke
brugt de sidste par års stilhed til at
slappe af, og de har ikke tænkt sig at
komme med et forudsigeligt produkt.
De vil tilbage til rødderne fra dengang,
hvor stifterne af selskabet, William
Lyons og William Walmsley, definerede
kerneværdierne for brandet. En Jaguar
skal overraske, være progressiv og luksuriøs. Den skal bryde grænser og sætte
nye standarder. Ledetråden for William
Lyons’ vision var enkel: Copy Nothing.
Navnet Jaguar var oprindeligt et navn for topmodellen i Lyons’ og Walmsleys firma, Swallow Sidecar Company. Bilen, der blev lanceret i 1935, var så innovativ og eksklusiv, at selskabet bag valgte at skifte navn til Jaguar Cars Limited. I årene efter 2. verdenskrig lancerede Jaguar den ene smukke og kraftfulde sportsvogn efter den anden. Fabrikken deltog i 24-timersløbet i Le Mans, hvor briterne i 1950’erne vandt og dominerede løbet, fordi de aldrig gik på kompromis med kerneværdierne. Det var i denne periode, at ikoniske sportsvogne som C-type og D-type blev skabt og vandt på racerbanerne, mens de eksklusive modeller XK120, XK140 og XK150 blev forbundet med elegance, stil og eksklusivitet på højeste niveau. Sportsvognen E-type kom til lige efter i 1961, og den blev i sig selv et statement og en succes. E-type var en gadebilversion af racerbilerne, udstyret med unik teknologi og leverede imponerende præstationer som en tophastighed på 240 km/t og en 0-100-km/t-acceleration på under 7 sek. Ganske uhørt i starten af 1960’erne.
Der er så meget nytænkning i Type
00, at konceptbilen er en manifestation
af, at briterne vil genskabe Jaguar efter
deres originale devise: Copy Nothing.
Samtidig viser Type 00 Jaguars nye,
livlige identitet. Fire symboler på forandring tydeliggør transformationen
– herunder den nye udgave af Jaguarleaperen (den springende Jaguar på
fronten af bilen), der moderniseres i et
logo med striber, der placeres på hver
sin side af bilen. Derfor fremstår fronten på den nye konceptbil mere selvsikker med bl.a. en unik lyssignatur,
mens bilen fra siden afslører vovede og
sofistikerede proportioner – bl.a. takket være den nye leaper, der elegant
skjuler bilens kameraer på begge sider.
Bagklappen er designet uden glas, og
derudover dominerer et stort horisontalt gitter med indbyggede baglygter
bagenden. Disse designelementers
lineære grafik skaber blikfang og visuel
genkendelighed, og det symboliserer
det ekstraordinære. Og endelig bliver
sprudlende farver et centralt element i
den nye brandidentitet.
Type 00 præsenteres i to farver, der repræsenterer Jaguars nye vision. Den ene er en Satin Rhodon Rose, der hedder Miami Pink, som er en konkret hyldest til byens pastelfarvede art decoarkitektur, og som er inspireret af den karakteristiske rosa farve, som messing får med alderen. Derudover vises den også i farven Inception Silver Blue, som kaldes London Blue, og er inspireret af Opalescent Silver Blue, der prægede Jaguars E-Type i 1960’erne.
Når sommerfugledørene og ’pantograf’-bagklappen åbnes, afsløres bilens kabine, der tilbyder et modernistisk interiør med bl.a. messingdetaljer og en central 3,2 meter lang messingryg, der deler et par flydende instrumentpaneler. Mary Crisp, Chief Materiality Designer, Jaguar, siger: ”Materialerne i Type 00 omfavner det autentiske og uventede, og farverne er med til at understrege vores nye kreative filosofi. Vi arbejder med tre primære materialer:messing, travertin og tekstiler, som skaber en unik atmosfære.” I det hele taget er der arbejdet intenst på at skabe en helt ny, indbydende og brugervenlig kabine.
”Ligesom det er tilfældet på ydersiden af konceptbilen, er skjulte elementer et kendetegn ved interiøret. Skærmene, der glider lydløst op fra instrumentbrættet, og smarte opbevaringsrum, der kan åbnes. Vi mener, at teknologi skal forbedre den moderne luksusoplevelse – ikke dominere. Det er den digitale skærm midt i instrumentbrættet et eksempel på. Clearsight-displayet erstatter det traditionelle bakspejl, og det forbedrer udsynet.”
Tom Holden
Chief Interior Designer, Jaguar