JAGUAR HVÆSER IGEN

Det britiske luksusbilmærke har i nogle år ført en selvvalgt tilbagetrukket tilværelse. Men i 2025 lanceres den første nye Jaguar i flere år. En banebrydende og innovativ elektrisk bil, der leverer toppræstationer, redefinerer brandet og melder sig ind i kampen om de mest eksklusive kunder.

Forventningerne er skruet helt op, når et af verdens stærkeste bilbrands efter en stille periode lancerer nye modeller. Når der er tale om et brand som Jaguar, er der også en forventning om, hvordan en ny model skal tage sig ud, og hvordan det skal kommunikeres. Britisk, konservativt og med stolte traditioner.

Men folkene hos Jaguar har ikke brugt de sidste par års stilhed til at slappe af, og de har ikke tænkt sig at komme med et forudsigeligt produkt. De vil tilbage til rødderne fra dengang, hvor stifterne af selskabet, William Lyons og William Walmsley, definerede kerneværdierne for brandet. En Jaguar skal overraske, være progressiv og luksuriøs. Den skal bryde grænser og sætte nye standarder. Ledetråden for William Lyons’ vision var enkel: Copy Nothing.


Navnet Jaguar var oprindeligt et navn for topmodellen i Lyons’ og Walmsleys firma, Swallow Sidecar Company. Bilen, der blev lanceret i 1935, var så innovativ og eksklusiv, at selskabet bag valgte at skifte navn til Jaguar Cars Limited. I årene efter 2. verdenskrig lancerede Jaguar den ene smukke og kraftfulde sportsvogn efter den anden. Fabrikken deltog i 24-timersløbet i Le Mans, hvor briterne i 1950’erne vandt og dominerede løbet, fordi de aldrig gik på kompromis med kerneværdierne. Det var i denne periode, at ikoniske sportsvogne som C-type og D-type blev skabt og vandt på racerbanerne, mens de eksklusive modeller XK120, XK140 og XK150 blev forbundet med elegance, stil og eksklusivitet på højeste niveau. Sportsvognen E-type kom til lige efter i 1961, og den blev i sig selv et statement og en succes. E-type var en gadebilversion af racerbilerne, udstyret med unik teknologi og leverede imponerende præstationer som en tophastighed på 240 km/t og en 0-100-km/t-acceleration på under 7 sek. Ganske uhørt i starten af 1960’erne.

Når Jaguar afslører den første af i alt fire nye modeller i slutningen af 2025, bliver det med udgangspunkt i mærkets stærke DNA, som det især kom til udtryk i 1950’erne og 1960’erne. Den første model vil være en elektrisk firedørs Gran Tourer, der præsenterer et nyskabende og kreativt udtryk i designet og vil have et innovativt niveau rent teknisk, og den vil tage eksklusivitet til nye niveauer. Alt sammen i overensstemmelse med en fremtidsorienteret, elektrisk tidsalder for bilbranchen, hvor Jaguar indtager sin naturlige plads blandt de ypperste luksusmærker.

Udgangspunktet for den nye GT’er vil således være Jaguars helt nye platform, Jaguar Electric Architecture, og bilens forventede rækkevidde vil være op til 770 km (WLTP)*. Derudover kan den forventeligt lade 321 km på 15 minutter*. Den nye model vil blive bygget i Storbritannien, og den vil imødekomme de forventninger til luksus og service, som markedets mest kræsne og selektive kunder naturligt har. Heri ligger også et statement om, at Jaguars nye strategi bliver mere eksklusiv, og at mærkets kunder i fremtiden forventes at komme fra en kreds af købere, hvor kun det bedste er godt nok.
Mens vi spændt venter på den nye serieproducerede model, har Jaguar løftet sløret for konceptmodellen Type 00, som blev præsenteret under Miami Art Week i december 2024. Jaguars tilstedeværelse under Miami Art Week understreger briternes ambition om at være fortaler for kunst og om at hylde kunstnere og kreativitet. Type 00 udtrykker Jaguars nye kreative filosofi.

Professor Gerry McGovern, OBE, Chief Creative Officer, JLR, siger: ”Type 00 er et tydeligt udtryk for Jaguars nye kreative filosofi. Den er resultatet af modig og ubegrænset kreativ tænkning og en stædighed. Den er vores første fysiske manifestation, og den udgør grundstenen for en ny Jaguar-familie, som vil skille sig totalt ud blandt alt, du nogensinde har set. En vision, der stræber efter det højeste kunstneriske niveau.”

Jaguar Type 00 repræsenterer det bedste i Jaguar. Den repræsenterer en erklæring om at være frygtløs og begærlig, og formsproget er dristigt og frodigt. Den er unik og skiller sig ud blandt andre eksklusive biler. Designet er visionært og udfordrer designkonventionerne for elbiler med en lang motorhjelm, en buet taglinje og en silhuet som en fastback. og den har monteret 23" alufælge. Og så viser konceptbilen et frygtløst nyt og spændende ansigt for Jaguar. Flade overflader. Glasløs bagklap og et flot panoramatag får konceptbilens silhuet til at ligne en skulptur.
Sportsvognen Jaguar XK 120 blev produceret mellem 1948-1954 og satte nye standarder for eksklusivitet, stil og performance.
Jaguars racerbil C-type blev en ikonisk vinder af Le Mans løb i 1950’erne, og var udgangspunktet for luksussportsvognen E-type, der blev lanceret i 1961.
Jaguar E-type fik mange tilhængere med sit smukke design og overbevisende præstationer, hvor sportsvognen kunne fås i en lukket eller åben model.

Der er så meget nytænkning i Type 00, at konceptbilen er en manifestation af, at briterne vil genskabe Jaguar efter deres originale devise: Copy Nothing. Samtidig viser Type 00 Jaguars nye, livlige identitet. Fire symboler på forandring tydeliggør transformationen – herunder den nye udgave af Jaguarleaperen (den springende Jaguar på fronten af bilen), der moderniseres i et logo med striber, der placeres på hver sin side af bilen. Derfor fremstår fronten på den nye konceptbil mere selvsikker med bl.a. en unik lyssignatur, mens bilen fra siden afslører vovede og sofistikerede proportioner – bl.a. takket være den nye leaper, der elegant skjuler bilens kameraer på begge sider. 

Bagklappen er designet uden glas, og derudover dominerer et stort horisontalt gitter med indbyggede baglygter bagenden. Disse designelementers lineære grafik skaber blikfang og visuel genkendelighed, og det symboliserer det ekstraordinære. Og endelig bliver sprudlende farver et centralt element i den nye brandidentitet.


Type 00 præsenteres i to farver, der repræsenterer Jaguars nye vision. Den ene er en Satin Rhodon Rose, der hedder Miami Pink, som er en konkret hyldest til byens pastelfarvede art decoarkitektur, og som er inspireret af den karakteristiske rosa farve, som messing får med alderen. Derudover vises den også i farven Inception Silver Blue, som kaldes London Blue, og er inspireret af Opalescent Silver Blue, der prægede Jaguars E-Type i 1960’erne.


Når sommerfugledørene og ’pantograf’-bagklappen åbnes, afsløres bilens kabine, der tilbyder et modernistisk interiør med bl.a. messingdetaljer og en central 3,2 meter lang messingryg, der deler et par flydende instrumentpaneler. Mary Crisp, Chief Materiality Designer, Jaguar, siger: ”Materialerne i Type 00 omfavner det autentiske og uventede, og farverne er med til at understrege vores nye kreative filosofi. Vi arbejder med tre primære materialer:messing, travertin og tekstiler, som skaber en unik atmosfære.” I det hele taget er der arbejdet intenst på at skabe en helt ny, indbydende og brugervenlig kabine.

”Ligesom det er tilfældet på ydersiden af konceptbilen, er skjulte elementer et kendetegn ved interiøret. Skærmene, der glider lydløst op fra instrumentbrættet, og smarte opbevaringsrum, der kan åbnes. Vi mener, at teknologi skal forbedre den moderne luksusoplevelse – ikke dominere. Det er den digitale skærm midt i instrumentbrættet et eksempel på. Clearsight-displayet erstatter det traditionelle bakspejl, og det forbedrer udsynet.” 

Tom Holden
Chief Interior Designer, Jaguar

Type 00 er en oplevelse for sanserne. Jaguars designteam har udforsket nye måder at forbedre interiøret på, så bl.a. passagererne kan tilpasse kabinen efter deres behov. Det sker via nyskabelsen Prism-case, som er et skjult rum i døren. Rummet indeholder tre såkaldte totemmer i de naturlige materialer messing, travertin og alabast-sten. Ved at placere en af totemmerne i midterkonsollen kan man ændre og tilpasse stemningen i bilens interiør. Alt, lige fra den omgivende belysning og det unikke lydlandskab til skærmenes billeder, er skræddersyet og afspejler egenskaberne ved det valgte materiale. Unikke dufte interagerer med materialerne og giver en hidtil uset grad af personliggørelse.

Der er ingen tvivl om, at Jaguar med Type 00 som anslag vil tage et tigerspring ind i fremtidens mobilitet med de nye modeller. De er 100 % elektriske, der er 0 % emission fra kørslen, og designerne har valgt dristige, innovative og overvældende løsninger i en luksuriøs ramme, der møder kunderne med et dragende design. Alle menneskets sanser får hidtil uset opmærksomhed, og bilerne vil præsentere passagererne for ekstraordinær komfort og helhedsorienterede løsninger. Alt er gentænkt ud fra mantraet: Copy Nothing.


En ekstraordinær bil fortjener at blive præsenteret på en spektakulær vis. Derfor åbner Jaguar en række butikker rundtomkring i verden, hvor den første bliver i Paris’ 8. arrondissement.