• To eksklusive Jaguar C-type Continuations er blevet afsløret 70 år efter C-typen repræsenterede det ypperste inden for racerløb for sportsvogne. Denne Jaguar-model dominerede 24 timers Le Mans i 1953 med banebrydende skivebremser, sluttede som nummer 1, 2, 4 og 9 og satte undervejs ny rekord for gennemsnitlig omgangshastighed for løbet
• Hver C-type Continuation '70-Edition' er skræddersyet i en stemningsfuld farve og tilsvarende interiør med håndlavede sølvemaljerede emblemer fra samarbejdspartner og juveler Deakin & Francis, '70-Edition'-syninger og -broderier samt malede rondeller med løbsnummer 70
• Deakin & Francis har til hver '70 Edition' fremstillet et skræddersyet nøglehus og instrumentpanel ud af en brændstoftank fra en C-type fra 1953
•Den første af disse er udført i den enestående Verbier Silver-farve med Cranberry Red læderinteriør. Denne helt særlige kombination er inspireret af C-typens platinjubilæum
• Den anden '70-Edition' er en hyldest til den vindende C-type XKC051 og er udført i Works Team-farven British Racing Green med Suede Green læderinteriør
• Produktionen af '70-Edition' Continuations er i fuld gang på det topmoderne Classic Works-anlæg, hvor hvert køretøj kræver 3.000 timers specialistarbejde
• Hver '70-Edition' er prissat til GBP 1,5 millioner (ekskl. lokale skatter og afgifter)
• Kundehenvendelser skal rettes til: www.jaguar.com/classic, +44 (0) 2476 566 600, [email protected]
• Følg den officielle @jaguar.classic-konto på Instagram for at få regelmæssige opdateringer fra Jaguar Classic, herunder status for de nye C-typer
• Konfigurer din C-type ved hjælp af Jaguar Classics online-visualisering på: https://classicvisualiser.jaguar.com
Jaguar Classic har afsløret to eksklusive C-type Continuations for at fejre modellens banebrydende præstationer i 1953. Hver '70-Edition' har markante specifikationer og bygges på Jaguars topmoderne Classic Works-anlæg i Coventry.
De to Jaguar C-type Continuations blev afsløret 70 år efter, at C-typerne med de banebrydende skivebremser repræsenterede det ypperste inden for racerløb for sportsvogne og bl.a. dominerede 24 timers Le Mans-løbet i 1953. Der deltog fire Jaguar-biler det år, og de sluttede som nr. 1, 2, 4 og 9. Kørerne i den vindende bil, Tony Rolt og Duncan Hamilton, tilbagelagde over 4.000 km med en gennemsnitsfart på 170,34 km/t, hvilket var rekord, og blev dermed de første, som vandt med en gennemsnitshastighed på over 160 km/t. Et vidnesbyrd om disse fantastiske Jaguarer.
Hver C-type Continuation '70-Edition' er skræddersyet eksklusivt i en stemningsfuld farve og tilsvarende interiør med håndlavede sølvemaljerede emblemer, '70-Edition'-syninger og -broderier samt malede rondeller med løbsnummer 70. Den første af disse er udført i den enestående Verbier Silver-farve med Cranberry Red læderinteriør. Denne helt særlige farve- og interiørkombination, der kun vil blive anvendt på denne model, er inspireret af C-typens platinjubilæum. Den anden '70-Edition' er en hyldest til Rolt og Hamiltons vindende bil i 1953, C-type XKC051, og er udført i Works Team-farven British Racing Green med Suede Green læderinteriør. '70-Edition'-logoet er inspireret af C-typens visuelle elementer, der oprindeligt blev skabt af Jaguars designer Malcolm Sayer, som er berømt for sin formgivning af både D-type og E-type.
Hver '70-Edition' leveres med et skræddersyet nøglehus og instrumentpanel fra samarbejdspartneren og juveleren Deakin & Francis. Deakin & Francis blev grundlagt i 1786 og har en arv gennem over 230 år som Englands ældste produktionsjuveler. De har fremstillet instrumentpanelet ud af en brændstoftank af C-typen fra 1953.
Matthew Bailey, Senior Manager for Strategy and Business Development, Jaguar Land Rover Classic, sagde: "Hver C-type Continuation er en sjælden og helt speciel bil og en pryd for enhver bilsamling, men vi er glade for at kunne afsløre disse to udsøgte udgaver til minde om et skelsættende år for både Jaguar og motorsporten som helhed. I 1953 betød introduktionen af skivebremserne kombineret med C-types intelligente design og teknik, at bilen dominerede årets 24 timers Le Mans. For 70 år siden var C-type er en historisk vigtig bil med Jaguars banebrydende skivebremseteknologi, og vi tager det i dag ofte for givet, at skivebremser stadig er en branchestandard."
Alle C-type Continuation-modeller er håndbyggede på Jaguar Classic Works i Coventry og bygges i henhold til specifikationerne for C-type fra 1953. Under aluminiumskarrosseriet sidder en 3,4 liters sekscylindret rækkemotor, som det tog ni måneder at konstruere med omhyggeligt renoverede tredobbelte Weber 40DCO3-karburatorer, der yder 220 hk.
Jaguar Classics team har udvist stor grundighed. Fotos af bremsevæskebeholderen viste, at de originale biler havde beslag, der uden tvivl var designet til en anden bil, men ikke havde noget formål i C-type. Af hensyn til autenticiteten har alle C-type Continuation-modeller stadig denne pudsige detalje.
Jaguar Classic-teamet har bidraget til at bringe Jaguars arv til live ved hjælp af omfattende forskning, teknisk viden og moderne værktøjer fra Jaguar Land Rover, herunder avanceret CAD-modellering. C-type Continuation fremstilles derefter ved hjælp af datidens byggemetoder og -teknikker for at sikre, at den begrænsede serie er helt autentisk i forhold til originalen.
De første par C-type Continuation-modeller er nu færdige og leveres til begejstrede kunder verden over.
Alle Continuation-modeller er godkendt af FIA og godkendt til at deltage i alle FIAs historiske events, herunder Jaguar Classic Challenge, der finder sted på forskellige racerbaner, herunder Le Mans og Silverstone.
Det begrænsede antal C-type Continuation-modeller er nu tilgængelige. Konfigurer din C-type ved hjælp af Jaguar Classics 3D-visualisering på: https://classicvisualiser.jaguar.com