FORTSÆTTELSE

Vores legendariske, første Le Mans-vinder, Jaguar C-Type, bliver den fjerde Continuation-model fra Jaguar Classic Works efter D-Type, XKSS og Lightweight E-Type.

C-TYPE

Ved vores første Le Mans-ikons 70 års jubilæum genstarter vi produktionen af modellen.

D‑TYPE

Den tredobbelte Le Mans-legende vender tilbage.



Jaguar Classic genoptager produktionen af den ikoniske D-Type racerbil i Coventry, 62 år efter det sidste eksemplar blev bygget i 1956. Den første Jaguar D-Type, der samles af Jaguar Classic, er en teknisk prototype, der får verdenspremiere på Salon Retromobile-showet i Paris.


Kun 25 nye eksempler af D-Type-modellen bliver omhyggeligt håndbygget på Jaguar Land Rover Classic Works i Warwickshire. I 1955 planlagde Jaguar at bygge 100 D-Type modeller. Med kun 75 færdigbyggede biler opfylder Jaguar Classic nu virksomhedens oprindelige ambition ved at skabe 25 helt nye, tidssvarende sportsvogne.


The D‑type, which won the Le Mans 24 Hours race three times between 1955 and 1957, was powered by the six-cylinder XK engine. Every aspect of the D‑types built for clients from 2018 will be created to authentic, original specification.


D-Typen, som vandt 24-timers løbet Le Mans tre gange mellem 1955 og 1957, blev drevet af den sekscylindrede XK-motor. Alle aspekter ved D-Type, der er bygget til kunder fra 2018, vil blive skabt ud fra autentiske, originale specifikationer.


Tim Hannig, Jaguar Land Rover Classic Director, sagde: "Jaguar D-Type er én af de mest ikoniske og smukkeste konkurrencebiler nogensinde, og som samtidig har en enestående rekord i verdens hårdeste motorløb. Og den er lige så fantastisk i dag.“


"Muligheden for at fortsætte D-Types succeshistorie, ved at gennemføre den planlagte produktion i Coventry, er et af de helt enestående projekter, som vores eksperter hos Jaguar Land Rover Classic er stolte af at kunne gennemføre."



D-Type er den tredje Continuation-bil fra Jaguar Classic, der supplerer de seks, manglende letvægts-E-Typer, der blev færdiggjort i 2014-15 og de ni XKSS-modeller, der blev bygget i 2017-18.


Jaguar Classic-eksperternes grundige research, med eksklusiv adgang til originale, tekniske Jaguar-tegninger og -optegnelser, sikrer, at hver ny D-Type vil blive bygget efter de oprindelige specifikationer, der blev fastlagt af Competition Manager Lofty England og hans team af ingeniører i 1950'erne. Kunder til D-Type kan vælge mellem 1955-specifikationen Shortnose eller 1956-specifikationen Longnose.


Den tekniske prototype er 1956 Longnose-specifikationen, der kendes på den forlængede motorhjelm, den karakteristiske halefinne bag førerens hoved, det vidvinklede topstykke og bremsekalibrene, der kan udskiftes hurtigt.


Kev Riches, Jaguar Classic Engineering Manager, sagde: "Det var enormt tilfredsstillende at genskabe de ni XKSS-modeller, der stammer fra D-Type, og det var en endnu større teknisk udfordring end de seks manglende letvægts-E-Typer, men erfaringerne fra XKSS-projektet har givet os et forspring i forhold til de afsluttende 25 D-Typer. De vil alle blive helt korrekte ned til mindste detalje, præcis som Jaguars konkurrenceafdeling ønsker det."

FUGL FØNIKS: XKSS KØRER IGEN

Seks årtier efter Browns Lane-ildebranden, som ødelagde fabrikken, er XKSS tilbage.


Jaguar har offentliggjort sine planer om at bygge ni nye XKSS-modeller.


Blot 16 blev oprindeligt færdiggjort til eksport til USA, før de resterende ni blev ødelagt i forbindelse med ildebranden på Browns Lane-fabrikken den 12. februar 1957.


59 år senere vil ni helt nye XKSS-modeller blive omhyggeligt håndlavet af Jaguar Classic efter de nøjagtige specifikationer fra 1957, og de vil være eksklusivt tilgængelige for en udvalgt gruppe af samlere og kunder.


Med inspiration fra E-Type-letvægtsprojektet bliver hver eneste nye XKSS Continuation-model omhyggeligt håndbygget på Jaguars nye anlæg i Warwick.


Historien om XKSS begyndte med D-Types tre Le Mans-sejre i 1955, 1956 og 1957. Derefter udtænkte 'Mr. Jaguar' Sir Williams Lyons den ultimative vision om at omdanne de resterende 25 D-Type racerbiler til almindelige versioner, som kunne køre på almindelig vej – og dermed skabe verdens første superbil.


Tim Hannig, Director, Jaguar Land Rover Classic, sagde: "XKSS indtager en unik plads i Jaguars historie og er en bil, som samlere verden over sætter pris på på grund af dens eksklusive og umiskendelige design.“


"Jaguar Classics højt kvalificerede team af ingeniører og teknikere vil trække på årtiers viden for at sikre, at hver eneste af de ni biler er fuldstændig autentisk og fremstillet af materialer af højeste kvalitet."


Den første af de nye Jaguar XKSS Continuation-modeller leveres i 2017.

LETVÆGTS-E-TYPE: SEKS AF DE BEDSTE

Et halvt århundrede efter, at de blev bygget første gang, fører Jaguar Classic letvægts-E-Type ind i det 21. århundrede.


Seks helt nye letvægts-E-Type fra Jaguar bygges omhyggeligt af specialiserede ingeniører, hvilket fremhæver det nye Jaguar Classic-værksteds egenskaber og tekniske ekspertise.


Disse eftertragtede næste-generations E-Type-biler af typen "Special GT" blev oprindeligt bygget i 1963 med nye aluminiumskarrosserier for at forbedre ydelsen. Men kun 12 af de projekterede 18 blev produceret. De seks helt nye letvægts-E-Type, der nu fuldender antallet 50 år senere, vil bære de "manglende" bilers originale chassisnumre.


Prototypen til disse nye letvægts-E-Typer er allerede fremstillet og har gennemgået en 15-dages testperiode på Jaguar Land Rovers testanlæg i Gaydon for at fastslå bilens dynamik og sikre optimale affjedringsindstillinger.


For at skabe de nye E-Type skulle hvert eneste panel og hver eneste del scannes meget nøje og genskabes, før de blev samlet på Browns Lane-fabrikken tæt ved det sted, hvor de oprindelige modeller blev produceret.


Letvægts-E-Types vigtigste komponent er dens aluminiumskarrosseri. Dette materiale erstattede stålet i E-Type i forsøget på at reducere vægten – der blev sparet ca. 114 kg sammenlignet med standardbilen.


På trods af de 50 års forskel sikrer aluminiumskonstruktionen på de seks nye letvægtsmodeller, at de har en umiddelbar samhørighed med den nuværende Jaguar-serie, hvor XE-, XJ- og F-TYPE-modellerne af nøjagtig samme årsag bygges med aluminiumskarrosserier ud fra strenge standarder. Faktisk er Jaguar nu verdens førende producent af biler med aluminiumskarrosseri, og virksomheden har uovertruffen erfaring inden for det relativt nye område, hvor man anvender aluminiumsteknologi til biler med volumenproduktion.


Den lette E-Type blev drevet af en højtudviklet version af Jaguars sekscylindrede XK-motor, som med sine kædedrevne, dobbelte overliggende knastaksler og topstykke i aluminium med halvkugleformede forbrændingskamre. En teknologi, der stadig var meget avanceret i 1963, selv om den blev monteret i XK 120 helt tilbage i 1948. Det var denne motor, der førte C- og D-Type til fem Le Mans-sejre i 1950'erne. Letvægts-E-Typen har i løbet af sin korte konkurrencekarriere vundet berømmelse i hele verden og er meget eftertragtet.


De seks nye letvægts-E-Typer er konkurrencebiler med FIA-homologering til historiske motorsportsformål.


Ved genskabelsen af letvægts-E-Typen har Jaguar Classic kunnet trække på de fremragende færdigheder og den erfaring, som findes hos de mange dygtige og dedikerede ingeniører og teknikere, der arbejder hos Jaguar.


De seks udvalgte kunder bliver hver især ejere af en af de mest sjældne biler – en helt ny letvægts-E-Type, håndbygget på Browns Lane, der er lige så attraktiv som en af originalerne.