Vores legendariske, første Le Mans-vinder, Jaguar C-Type, bliver den fjerde Continuation-model fra Jaguar Classic Works efter D-Type, XKSS og Lightweight E-Type.
Den tredobbelte Le Mans-legende vender tilbage.
Jaguar har offentliggjort sine planer om at bygge ni nye XKSS-modeller.
Blot 16 blev oprindeligt færdiggjort til eksport til USA, før de resterende ni blev ødelagt i forbindelse med ildebranden på Browns Lane-fabrikken den 12. februar 1957.
59 år senere vil ni helt nye XKSS-modeller blive omhyggeligt håndlavet af Jaguar Classic efter de nøjagtige specifikationer fra 1957, og de vil være eksklusivt tilgængelige for en udvalgt gruppe af samlere og kunder.
Med inspiration fra E-Type-letvægtsprojektet bliver hver eneste nye XKSS Continuation-model omhyggeligt håndbygget på Jaguars nye anlæg i Warwick.
Historien om XKSS begyndte med D-Types tre Le Mans-sejre i 1955, 1956 og 1957. Derefter udtænkte 'Mr. Jaguar' Sir Williams Lyons den ultimative vision om at omdanne de resterende 25 D-Type racerbiler til almindelige versioner, som kunne køre på almindelig vej – og dermed skabe verdens første superbil.
Tim Hannig, Director, Jaguar Land Rover Classic, sagde: "XKSS indtager en unik plads i Jaguars historie og er en bil, som samlere verden over sætter pris på på grund af dens eksklusive og umiskendelige design.“
"Jaguar Classics højt kvalificerede team af ingeniører og teknikere vil trække på årtiers viden for at sikre, at hver eneste af de ni biler er fuldstændig autentisk og fremstillet af materialer af højeste kvalitet."
Den første af de nye Jaguar XKSS Continuation-modeller leveres i 2017.
Et halvt århundrede efter, at de blev bygget første gang, fører Jaguar Classic letvægts-E-Type ind i det 21. århundrede.
Seks helt nye letvægts-E-Type fra Jaguar bygges omhyggeligt af specialiserede ingeniører, hvilket fremhæver det nye Jaguar Classic-værksteds egenskaber og tekniske ekspertise.
Disse eftertragtede næste-generations E-Type-biler af typen "Special GT" blev oprindeligt bygget i 1963 med nye aluminiumskarrosserier for at forbedre ydelsen. Men kun 12 af de projekterede 18 blev produceret. De seks helt nye letvægts-E-Type, der nu fuldender antallet 50 år senere, vil bære de "manglende" bilers originale chassisnumre.
Prototypen til disse nye letvægts-E-Typer er allerede fremstillet og har gennemgået en 15-dages testperiode på Jaguar Land Rovers testanlæg i Gaydon for at fastslå bilens dynamik og sikre optimale affjedringsindstillinger.
For at skabe de nye E-Type skulle hvert eneste panel og hver eneste del scannes meget nøje og genskabes, før de blev samlet på Browns Lane-fabrikken tæt ved det sted, hvor de oprindelige modeller blev produceret.
Letvægts-E-Types vigtigste komponent er dens aluminiumskarrosseri. Dette materiale erstattede stålet i E-Type i forsøget på at reducere vægten – der blev sparet ca. 114 kg sammenlignet med standardbilen.
På trods af de 50 års forskel sikrer aluminiumskonstruktionen på de seks nye letvægtsmodeller, at de har en umiddelbar samhørighed med den nuværende Jaguar-serie, hvor XE-, XJ- og F-TYPE-modellerne af nøjagtig samme årsag bygges med aluminiumskarrosserier ud fra strenge standarder. Faktisk er Jaguar nu verdens førende producent af biler med aluminiumskarrosseri, og virksomheden har uovertruffen erfaring inden for det relativt nye område, hvor man anvender aluminiumsteknologi til biler med volumenproduktion.
Den lette E-Type blev drevet af en højtudviklet version af Jaguars sekscylindrede XK-motor, som med sine kædedrevne, dobbelte overliggende knastaksler og topstykke i aluminium med halvkugleformede forbrændingskamre. En teknologi, der stadig var meget avanceret i 1963, selv om den blev monteret i XK 120 helt tilbage i 1948. Det var denne motor, der førte C- og D-Type til fem Le Mans-sejre i 1950'erne. Letvægts-E-Typen har i løbet af sin korte konkurrencekarriere vundet berømmelse i hele verden og er meget eftertragtet.
De seks nye letvægts-E-Typer er konkurrencebiler med FIA-homologering til historiske motorsportsformål.
Ved genskabelsen af letvægts-E-Typen har Jaguar Classic kunnet trække på de fremragende færdigheder og den erfaring, som findes hos de mange dygtige og dedikerede ingeniører og teknikere, der arbejder hos Jaguar.
De seks udvalgte kunder bliver hver især ejere af en af de mest sjældne biler – en helt ny letvægts-E-Type, håndbygget på Browns Lane, der er lige så attraktiv som en af originalerne.