loading
Vent venligst...
Skip primary navigation

OPLEV JAGUAR

Formel E 2019: Paris


 
Regn, hagl og uforudsigelige kørselsforhold

Efter den historiske sejr i Rom et par uger forinden, var optimismen stor hos Jaguar, da det britiske Formel E team ankom til Paris. Men Jaguar teamet såvel som de øvrige deltagere blev i den grad rendt over ende af uforudsigelige vejrforhold og det betød, at teamet denne gang måtte nøjes med et noget anderledes resultat.

Vejrforholdende var voldsomme i Byernes By. Kraftig blæst sendte kaskader af nedfald fra træerne langs gaderne ud over banen, der som de tre forgående år var etableret omkring det berømte Hotel des Invalide i det centrale Paris. Regnbyger og asfalt med skiftende vejgreb øgede uforudsigeligheden og hverken sejrherren i Rom, Mitch Evans, eller hans nye team-kollega, Alex Lynn, fik nævneværdigt ud af kvalifikationskørslerne. De startede fra 18. hhv. 15. pladsen.

Starten fandt sted efter safety-car, da netop det skiftende vejgreb ville have gjort en stående start både farlig og unfair. Startes der efter sikkerhedsbil, er feltet også spredt ud i startsituationen, og det er et meget stort handikap for de, der ikke er fremme i feltet. Samme handikap havde også den regerende Formel E mester, Jean-Eric Vergne, som oven i købet vandt Paris E-Prix i fjor. Han kvalificerede sig blot 3 placeringen foran Lynn. Det er meget sigende for udfordringen i de parisiske gader.

Urimelig sigtbarhed
Og siden, ikke mange minutter inde i det godt 45 minutter lange race, begyndte regnen at piske ned. I perioder var regnen frosset til hårde hagl og med voldsomme vindstød, der fortsat legede med træernes nedfald og urimelig sigtbarhed gennem regnvåde hjelm visirer, var det intet under, at Edoardo Mortara, efter at Alex Lynn havde overhalet ham, begik en nedbremsningsfejl. Han påkørte Jaguar-raceren og sendte den ud i barrieren – oven i købet på en spektakulær facon, hvor hans Venturi racer kørte ind under Lynns Jaguar I-TYPE 3.

På det tidspunkt var Lynn avanceret til 11. pladsen – og så nyttede det jo ikke meget, at Mortara efter løbet fik tildelt en straf, som effektueres i det næste E-Prix, som i øvrigt finder sted på den berømte Grand Prix racerbane i Monaco d. 11. maj, to uger inden Formel 1 løbet.

Mitch Evans mistede i kampens hede sin frontvinge, som han måtte have fornyet, og sluttede løbet på 16. pladsen. Dermed afbrød han også striben af points-scorende placeringer. Faktisk har den new zealandske Jaguar-kører scoret points i samtlige løb i indeværende sæson.

I Paris afvikledes også en afdeling af Jaguar I-PACE eTROPHY under kørselsforhold, der ikke var meget forskellige fra Formel E løbet. Her gik sejren til amerikaneren Bryan Sellers foran canadieren Stefan Rzadzinski og brasilianeren Sergio Jimenez. Det er da også Sellers, der fører mesterskabet.

Paris E-Prix, 8. afd. af Formel E 2019
Resultat:

1. Robin Frijns (NLD), Envision-Virgin, 47m50,510s.
2. André Lotterer (GER), DS, +1,373s.
3. Daniel Abt (GER), Audi, +3,175s.
4. Lucas di Grassi (BRA), Audi, +3,666s.
5. Maximilian Günther (GER), Penske, +5,456s.
6. Jean-Eric Vergne (FRA), DS, 6,694s.
7. Antonio Felix da Costa (PRT), BMW, +7,238s.
8. Garry Paffett (GER), HWA Racelab (Mercedes), +7,901s.
9. Felipe Massa (BRA), Venturi, +10,522s.
10. Pascal Wehrlein (GER), Mahindra, +10,998s.
16. Mitch Evans (NZL), Jaguar, + 1 omg.

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet
Kørere:


1. Robin Frijns (NZL), Envision-Virgin, 81 pts.
2. André Lotterer (GER), DS, 80 pts.
3. Antonio Felix da Costa (PRT), BMW, 70 pts.
4. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 70 pts.
5. Jerome d’Ambrosio (BEL), Mahindra, 65 pts.
6. Jean-Eric Vergne (FRA), DS, 62 pts.
7. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 61 pts.
8. Daniel Abt (GER), Audi, 59 pts.
9. Sam Bird (GBR), Envision-Virgin, 54 pts.
10. Edoardo Mortara (CHE), 52 pts.

Teams:

1. DS-Techeetah, 142 pts.
2. Envision Virgin, 135 pts.
3. Audi, 129 pts.
4. Mahindra, 103 pts.
5. BMW, 88 pts.
6. Venturi, 69 pts.
7. Nissan, 68 pts.
8. Jaguar, 62 pts.
9. HWA (Mercedes), 26 pts.
10.GEOX DRAGON, 12 pts.
11.NIO, 6 pts.