loading
Vent venligst...
Skip primary navigation
JaguarCarrouselTop is not configured correctly. Set datasource to an item based on the template 'Standard content' or 'Content selector'.

HVAD ER FORSKELLEN PÅ WLTP OG NEDC?

NEDC og WLTP er begge målemetoder som anvendes for at klarlægge forbrug og dermed give et indblik i hvor langt en bil kan køre på literen og hvor meget Co2 den udleder. Derudover anvendes forbrugstal også til at beregne den grønne ejer afgift.

Målemetoden for fastlæggelse af brændstofforbrug og co2 udledning er pr. 01.01.2019 ændret. Dette betyder i praksis at den tidligere metode (NEDC) erstattes af den nye og mere retvisende metode (WLTP). 

Oplysningerne på hjemmesider, brochure, prislister og andre produktrelaterede materialer tager udgangspunkt i fabrikkens WLTP estimater. 
High/Low – Test: WLTP testes som standard i to versioner; 1) Fuldt specificeret (high test), hvilket giver et højere forbrug og co2 udledning og 2) Lavt specificeret (low test), hvilket giver et lavere forbrug og co2 udledning. 

Hos Jaguar har vi valgt at opgive alle vores forbrugstal efter den såkaldte ”High-test”. Dette har vi valgt at gøre, for at sikre at du som forbruger ikke får udleveret en bil med et forbrugstal som er højere end forventet. I de fleste tilfælde, vil den konkrete bil have et lavere forbrugstal end estimeret. 
Du kan se flere detaljer nedenfor;

NEDC: New European Driving Cycle

NEDC og NEDC 2 er den tidligere anvendte test metode til bestemmelse af brændstofforbrug og co2-udledning. NEDC testen dækker over en metode med test af bilen på et rullefelt hvor den køres op og ned i hastighed i en testperiode på 20 min. Her har køremønsteret dækket over lande- og motorvej og en maksimal hastighed på 120 km. I praksis betyder dette, at du som forbruger som oftest vil opleve at det ikke er muligt at opnå det angivne brændstofforbrug på din bil.  

WLTP: Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure

Den nye test – WLTP – er udviklet af EU og omfatter mere realistiske testforhold som mere virkelighedstro kørselsadfærd, flere forskellige kørselssituationer, længere testdistancer og mere dynamiske accelerationer og opbremsninger. Alt sammen for at sikre en bedre sammenhæng mellem resultaterne fra de fælles standardiserede test og bilens reelle brændstofforbrug ved kørsel på almindelig vej.

Når vi som importør af Jaguar skal oplyse en given models brændstofforbrug og co2-udledning, anvender vi en beregning som er baseret på producentens WLTP estimater. 
En af de store forskelle mellem WLTP og NEDC ligger i, at man med WLTP også medregner hvordan ekstraudstyr på bilen påvirker forbruget. Dette betyder, at når du som forbruger vælger en option til din nye bil, kan denne påvirke det endelige forbrugstal. Det er derfor også nødvendigt at teste den konkrete bil inden den forlader fabrikken, for dermed at kunne påvise det eksakte brændstofforbrug. 

Da de opgivende forbrugstal på vores hjemmeside er baseret på producentens estimater, er vi nødsaget til at dele WLTP estimaterne op i 2 kategorier, High test og Low test 


High test: 
High test viser den beregning som dækker over alle optioner der er mulige på den givne bil. High test viser derfor det højeste mulige forbrugstal, hvor bilen har alle optioner som er mulige på den givne model. Forbrugstal vil i det fleste tilfælde med High test, derfor være lavere ved endelig test af den konkrete bil. 

Low Test: 
Low Test viser den beregning som dækker over det forbrugstal en given bil som minimum vil have. Altså vil dette tal muligvis stige, så snart optioner vælges til. 


Hos Jaguar har vi valgt at opgive alle vores forbrugstal efter den såkaldte ”High-test”. Dette har vi valgt at gøre, for at sikre at du som forbruger ikke får udleveret en bil med et forbrugstal som er højere end forventet. I de fleste tilfælde, vil den konkrete bil have et lavere forbrugstal end først antaget. 

Tilmeld dig Jaguars nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev