loading
Vent venligst...
Skip primary navigation

OM JAGUAR

C-X75 - DEN MEST AVANCEREDE JAGUAR NOGENSINDE

Da Jaguar afslørede C-X75 i 2010, markerede det begyndelsen på et nyt kapitel af innovation og teknologiske fremskridt, der blev fulgt op af bilens udvikling fra designkoncept til en fuldt køredygtig prototype på kun to år.

I løbet af dette forbløffende korte tidsrum skabte Jaguar og udviklingspartneren Williams Advanced Engineering en firehulstrukket plug-in parallel hybrid-elbil (PHEV) med verdens kraftigste motor hvad specifik effekt angår og Jaguars første monocoque-chassis i kulfiberkomposit.

Selvom man i 2012 besluttede, at C-X75 på grund af finanskrisen ikke skulle gå i produktion, var den et klart eksempel på Jaguars førende ekspertise inden for fremstilling af letvægtsbiler, og den var desuden den perfekte mulighed for at teste virksomhedens innovative forskning i højtydende motorer med lav udledning.

De store resultater man opnåede under udviklingen af prototyperne af C-X75, inklusive nyskabende hybridteknologier, kulfiber-kompositmaterialer og avancerede designløsninger, der blev skabt i samarbejde med Williams Advanced Engineering, vil blive udnyttet på andre forskning- og udviklingsområder, i nyskabende fremtidige produkter og morgendagens Jaguar-teknik.

"C-X75-programmet repræsenterer det ypperste af Jaguars ekspertise inden for teknik og design. Den er formentlig verdens hurtigste prøvestand for verdens mest avancerede teknologier i form af kombinationen af en unik hybridmotor og imponerende præstationer. Jaguar arbejder konstant på at forme fremtidens biler, og med projekter som C-X75 lægger vi fundamentet for den næste generation af nyskabelser fra Jaguar" - Adrian Hallmark, Global Brand Director, Jaguar.

Maksimalt forhold mellem ydelse og moment C-X75 har en kombineret effekt på mere end 850 hk og 1000 Nm moment takket være den topmoderne Formel 1-inspirerede 1,6-liters dual-boosted (turboladet og supercharged) firecylindrede motor, der yder 502 hk ved 10.000 o./min. 

Den er koblet sammen med el-motorer med det højeste moment og den højeste effekttæthed, og som leverer yderligere 390 hk. Batteriet i C-X75 er den PHEV-enhed i verden, der har den højeste konstante ydelse: Den leverer mere end 300 kW i løbet af hele opladningen.

Takket være et avanceret 7-trins automatgear, der giver mulighed for gearskift på under 200 millisekunder, kan C-X75 accelerere fra 0-100 km/t på under seks sekunder. Den allerførste C-X75-prototype klarede let over 320 km/t under testkørsler, og bilen har en teoretisk tophastighed på 350 km/t. 

Bilens aktiverbare vinge og den aerodynamiske undervognskonstruktion skaber mere end 200 kg downforce ved 200 km/t, og aktive systemer optimerer stabiliteten ved høje hastigheder.

Ekstremt lav udledning og ren elektrisk kørsel

Takket være den mest ekstreme PHEV-specifikation for noget bilbatteri under udvikling kan C-X75 også køre 60 km på strøm alene, og dens CO2-udledning er på under 89 g/km.

C-X75-projektet giver Jaguar mulighed for yderligere at cementere sin position som Storbritanniens mest betydningsfulde investor i innovativ teknologi. Resultaterne fra C-X75-programmet, især inden for avancerede motorteknologier og letvægts-kompositmaterialer, demonstrerer Jaguar tekniske førerrolle allerforrest i feltet for biludvikling og -produktion.

C-X75 rykker alle grænser for ydelse, præstationer og brændstoføkonomi.

C-X75 har en kombineret effekt på mere end 850 hk og 1000 Nm moment takket være den topmoderne Formel 1-inspirerede 1,6-liters dual-boosted (turboladet og supercharged) firecylindrede motor, der yder 502 hk ved 10.000 o./min. 

Den er koblet sammen med el-motorer med det højeste moment og den højeste effekttæthed, og som leverer yderligere 390 hk. Batteriet i C-X75 er den PHEV-enhed i verden, der har den højeste konstante ydelse: Den leverer mere end 300 kW i løbet af hele opladningen.

Takket være et avanceret 7-trins automatgear, der giver mulighed for gearskift på under 200 millisekunder, kan C-X75 accelerere fra 0-100 km/t på under seks sekunder. Den allerførste C-X75-prototype klarede let over 320 km/t under testkørsler, og bilen har en teoretisk tophastighed på 350 km/t. 

Bilens aktiverbare vinge og den aerodynamiske undervognskonstruktion skaber mere end 200 kg downforce ved 200 km/t, og aktive systemer optimerer stabiliteten ved høje hastigheder.

Ekstremt lav udledning og ren elektrisk kørsel

Takket være den mest ekstreme PHEV-specifikation for noget bilbatteri under udvikling kan C-X75 også køre 60 km på strøm alene, og dens CO2-udledning er på under 89 g/km.

C-X75-projektet giver Jaguar mulighed for yderligere at cementere sin position som Storbritanniens mest betydningsfulde investor i innovativ teknologi. Resultaterne fra C-X75-programmet, især inden for avancerede motorteknologier og letvægts-kompositmaterialer, demonstrerer Jaguar tekniske førerrolle allerforrest i feltet for biludvikling og -produktion.

C-X75 rykker alle grænser for ydelse, præstationer og brændstoføkonomi.

Tilmeld dig Jaguars nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev