RACING-DNA

RACING-DNA

Jaguars lange og hæderkronede historie inden for motorsport har altid inspireret udviklingen af vores personbiler. Vores indtræden i Formel E vil fortsætte denne tradition og bane vej for vores fremtidige el-køretøjer.

VORES RACERBILER

XK120

XK120

Dato: 1948-1954
Tophastighed:: 200,5 km/t
Motorkapacitet:: 3.442 cm3/ 201 ci
Effekt:: 160 hk/119 kW
Fakta: XK120 var verdens hurtigste serieproducerede bil, da den blev lanceret
C-TYPE

C-TYPE

Dato: 1951-1953
Tophastighed:: 231,7 km/t
Motorkapacitet:: 3.442 cm3/ 201 ci
Effekt:: 207 hk/154 kW
Fakta: Skivebremser fra C-typen blev standard i biler
D-TYPE

D-TYPE

Dato: 1954-1957
Tophastighed:: 260,7 km/t
Motorkapacitet:: 3.442 cm3/ 210 ci
Effekt:: 250 hk/186 kW
Fakta: D-Type vandt Le Mans i 1955, 1956, 1957
XJS

XJS

Dato: 1975-1996
Tophastighed:: 246,2 km/t
Motorkapacitet:: 4.235 cm3/ 258 ci
Effekt:: 285 hk/212 kW
Fakta: XJS vandt Spa 24 timer i 1983
XJR

XJR

Dato: 1981-1991
Tophastighed:: 368,2 km/t
Motorkapacitet:: 6.995 cm3/ 426 ci
Effekt:: 750 hk/559 kW
Fakta: XJR-12 vandt første- og andenpladsen i Le Mans 1990
FORMEL 1 – R2 &R3

FORMEL 1 – R2 &R3

Dato: 2000-2004
Tophastighed:: 312,2 km/t
Motorkapacitet:: 2.998 cm3/ 464 ci
Effekt:: 770 hk/574 kW
Fakta: Eddie Irvine og Mark Webber kørte for Jaguars F1-team
Formel E I-TYPE 1

Formel E I-TYPE 1

Dato: 2016-2017
Tophastighed:begrænset til 225,3 km/t
Motorkapacitet:: Ikke relevant
Effekt:: 200 kW, svarende til 270 hk
Fakta: Jaguar vendte tilbage til racerløb i 3. sæson af Formel E, 2016/2017
Formel E I-TYPE 2

Formel E I-TYPE 2

Dato: 2017-2018
Tophastighed:begrænset til 225,3 km/t
Motorkapacitet:: Ikke relevant
Effekt:: 200 kW, svarende til 270 hk
Fakta: Jaguar fik sin første podieplacering og tog sin første pole position med I-TYPE 2 i 4. sæson, 2017/2018
FORMEL E I-TYPE 3

FORMEL E I-TYPE 3

Dato: 2018-2019
Tophastighed:: 250 km/t
Batterikapacitet: 52 kWh
Effekt:: 250 kW, svarende til 335 hk
Fakta: Jaguar I-TYPE 3 sikrede teamets første sejr i Formel E ved E-Prix i Rom i 2019 – Jaguars første internationale motorsportssejr siden 1991.
FORMEL E I-TYPE 4

FORMEL E I-TYPE 4

Dato: 2019-2020
Tophastighed:: 280 km/t
Batterikapacitet: 52 kWh
Effekt:: 250 kW, svarende til 335 hk
Fakta: Jaguar I-TYPE 4 har den letteste og mest effektive drivlinje, som Jaguar Racing nogensinde har produceret, og den vandt en knusende sejr i Mexico City og tog pole position samt en podieplacering i Santiago.

VORES RACING-MILEPÆLE

XK120

XK120

1948-1954 – SILVERSTONE & LE MANS

En helt ny sportsvogn og samtidig en mulighed for at teste Jaguars revolutionerende XK-motor – XK120 var dengang verdens hurtigste serieproducerede bil. I 1949 tager XK120 sejren på Silverstone, og et år senere får tre XK120'ere debut på Le Mans. Det er begyndelsen til en ny æra inden for motorløb.
C TYPE

C TYPE

1951-1953 – LE MANS

I 1951 kommer flyingeniør Malcolm Sayer til Jaguar og bidrager både med luftfartsdisciplin og -ekspertise. Hans første samarbejde, C-Type, vinder Le Mans, og andenkører, Stirling Moss, sætter ny omgangsrekord. I 1953 vinder C-Type igen Le Mans og tager tre af de fire øverste pladser.
D TYPE

D TYPE

1954-1957 – LE MANS

Dårligt vejr stjæler sejren fra D-Type på Le Mans i 1954, efter at bilen var blevet målt til en vild tophastighed på 273 km/t. Men den strømlinede bil kæmper sig tilbage og vinder i 1955, 1956 og 1957 – et år, hvor den tager fem af de seks øverste pladser. D-Type er stadig en af de mest succesfulde racerbiler, der nogensinde er blevet bygget.
XJS

XJS

1975-1996 – ETCC & SPA 24 HOURS

I 1982, under TWR-banneret, deltager den britiske racerkører Tom Walkinshaw med et team bestående af flere V12 XJS’ere i European Touring Car Championship og tager en række sejre. Tom Walkinshaw vinder ETCC-mesterskabet i 1984 og vinder samme år det prestigefyldte Spa 24 timers-løb.
XJR-9

XJR-9

1983-1991 – DAYTONA 24 HOURS & LE MANS

XJR med det lukkede cockpit viser sig at være formidabel på verdens langdistancebaner – det gælder ikke mindst XJR-9 i 1988. Superbilen med V12-motor vinder Daytona 24 timer og derefter Le Mans, hvor hhv. Martin Brundle sammen med danske John Nielsen og Jaguar vinder kørernes og producenternes mesterskab.
R1 til R5

R1 til R5

2000-2004 – FORMEL 1

Da Jaguar gør sit indtog i Formel 1, tager eks-Ferrari-kører Eddie Irvine en række podiepladser. Teamet fungerer også som træningsplads for den anerkendte australske kører Mark Webber. Jaguar, der nu ejes og udvikles af Ford, skaber tre biler, som alle er udstyret med Cosworth V10-motoren.
I TYPE 1

I TYPE 1

2016 – FORMEL E

Inspireret af vores motorsportsarv og under ledelse af erfarne raceringeniører og superintelligente teknikere gik Jaguar Racing ind i Formel E med den fantastiske racer, I-TYPE 1: dristig, konkurrencedygtig og perfekt udviklet til ræs.
I-TYPE 2

I-TYPE 2

2017 – FORMEL E

Med introduktionen af I-TYPE 2 opnåede Jaguar Racing deres mest succesfulde Formel E-sæson til dato med adskillige top 10-placeringer. I-TYPE 2 er specialbygget til krævende bybaner og leverede op til 200 kW (270 hk) og 0-100 km/t på utrolige 2,9 sekunder.
I-TYPE 3

I-TYPE 3

2018-2019 – FORMEL E

Jaguar I-TYPE 3 og Mitch Evans fra New Zealand skabte historie for Panasonic Jaguar Racing, da han vandt teamets første ABB FIA Formel E-sejr nogensinde ved E-Prix i Rom i april 2019 og Jaguars første internationale motorsportssejr siden 1991.
I-TYPE 4

I-TYPE 4

2019-2020 – FORMEL E

Jaguar I-TYPE 4 havde den letteste og mest effektive drivlinje, Jaguar Racing nogensinde havde produceret, og en tophastighed på 280 km/t. Den vandt en knusende sejr i Mexico City og opnåede pole position samt en podieplacering i Santiago. Sæsonen sluttede med 6 spændingsmættede løb fordelt på 9 dage på en lukket bane på den historiske Tempelhof-lufthavn i Berlin i Tyskland. Panasonic Jaguar Racing sluttede flot som nummer 7 i det hold mesterskab for holdenes.