ENERGISKABELSE

Ved at udveksle erfaringer og viden opnået gennem deltagelse i racerløb gør vi meget store fremskridt inden for vores biler til landevejen. Den innovative bremseteknologi i vores racerbil I‑TYPE hjælper os med at frembringe endnu mere batterikraft i vores første elektriske bil.

Vidste du, at racerbilen fra Panasonic Jaguar Racing Formel E under bare et enkelt racerløb kan indvinde nok energi gennem intelligent opbremsning, til at udvide dens rækkevidde med op til 15 procent? Hvordan? Ved at anvende den nyeste regenerative bremseteknologi, som også er en vigtig funktion i den elektriske I‑PACE til kørsel på almindelig vej.



Et almindeligt køretøj med intern forbrændingsmotor bremses ned ved hjælp af de konventionelle friktionsbremser, som presser bremseklodserne ind mod bremseskiverne. Den kinetiske energi fra køretøjet omdannes til varmeenergi, som basalt set går til spilde. Men i en batteridreven elbil (BEV) kan elmotoren omdanne den kinetiske energi til elektricitet, så batteriet oplades, hvilket øger det antal kilometer, du kan køre på en enkelt opladning.

I Formel E er løbets længde den samme for alle deltagere, og mængden af tilladt energi til gennemførelse af løbet er også fastlagt til 56 kilowatt-timer, så fordelen ved regenerativ opbremsning i racerløb kan omsættes til ekstra ydelse og potentielt hurtigere omgangstider. Intensiteten i racerløb med elbiler tester virkelig køretøjets dele helt til grænsen - hvilket også gælder for ingeniørerne - og med Jaguars deltagelse i udvikling af elbiler til både racerløb og landevej er der fælles fordele.

yt:XqmDUEb4trM
Jaguar I‑PACE | Energiskabelse

“Formel E-miljøet er utroligt spændende og udfordrende for en ingeniør. Vi bruger den viden, vi får omkring udviklingen af elektriske komponenter, idet vi deler den direkte med de produktionsanlæg, der fremstiller Jaguars nye generation af serieproducerede elbiler.”
Richard Devenport, Research Manager, Formula E Technology

Når du oplever regenerativ opbremsning i Jaguars nye elbil, vil det helt sikkert også ændre din kørestil. Kørsel med ‘foden på speederen’ det meste af tiden bliver i større grad muligt, når føreren bliver mere opmærksom på elbilens moment.

Ud over disse markante teknologiske ændringer, er den innovative I‑PACE stadig i allerhøjeste grad en Jaguar.

“Det er en elbil, men først og fremmest er det en Jaguar, så den er nødt til at være tro mod de karakteristiske kendetegn, som vores kunder forbinder med og elsker ved deres Jaguar-modeller. Det er en selvfølge, at bilen skal have et fantastisk design både ind- og udvendigt. Den skal være komfortabel og raffineret, men samtidig skal den tilbyde spændende og medrivende køredynamik. Præcis disse karakteristiske træk kan en helt ny kundekreds opleve ved I‑PACE.”
Ian Hoban, Vehicle Line Director, Jaguar

FLERE HISTORIER
I‑PACE
Opslået: 12-01-2018

Et slående glimt af vores første batteridrevne elbil. En bil med firehjulstræk, 400 hk, 5 sæder og en rækkevidde på op til 415km.
UDFORSK I‑PACE
JAGUAR RACING
Opslået: 12-01-2018

Vores deltagelse i FIA Formel E-verdensmesterskabet giver os et ægte, hurtigt testanlæg til forbedring af teknologierne i elbilen.
UDFORSK JAGUAR RACING
I‑PACE: <br> FRA RACERBANE TIL LANDEVEJ
Opslået: 12-01-2018

Vi udforsker rejsen fra racerbilen I-TYPE, der deltager i Formel E-mesterskabet, til I‑PACE. Oplev Jaguars første fuldt elektriske bil til landevejen.
UDFORSK FRA RACERBANE TIL LANDEVEJ