DESIGNDETALJER

Med I‑PACE fik vores designere en enestående mulighed for at designe bilen med udgangspunkt i en kompromisløs, fuldt elektrisk platform.

"Dette er ikke bare et koncept. Dette er en forsmag på Jaguars første fuldt elektriske performance-SUV, som blev klar til landevejen i 2018. Det er Jaguars første batteridrevne køretøj nogensinde og dette åbner et nyt kapitel i vores legendariske brands historie".
Ian Callum, Jaguar Director of Design



Med I‑PACE fik vores designere en enestående mulighed for at designe bilen med udgangspunkt i en kompromisløs, fuldt elektrisk platform. Med en stor batteripakke mellem hjulene og motorer på hver aksel, havde vi muligheden for at ændre de fundamentale proportioner for en SUV.

Først og fremmest behøver motorhjelmen ikke at være så lang som på konventionelle biler, idet der ikke skal være plads til en motor forrest i bilen. Det betyder, at kabinen kan rykkes mere fremad mod bilens front, så bilen set udefra opnår et målbevidst "fremskudt" look samtidig med, at der skabes meget mere plads i kabinen - herunder 70 mm mere benplads til passagerne ved bagsædet.

Dette betyder så igen, at der er mulighed for at montere en stor forrude, som sammen med panoramaglastaget skaber en følelse af mere plads for alle personer i bilen.

“Vi blev enige om dette "fremskudte" design tidligt i konstruktionsfasen. Det er virkelig vigtigt for udformningen af den forreste del af taglinjen, men også for opfattelsen af plads i kabinen.”
Dr. Wolfgang Ziebart, Jaguar Land Rover Technical Design Director

Når man minimerer overhænget for og bag mest muligt og forøger afstanden mellem for- og baghjul - for at give plads til den større batteripakke, som er vital for bilens længere rækkevidde (op til 415 km) - giver det bilen en meget mere robust fremtoning på vejen.

yt:tRN5g6T8cAM
Jaguar I‑PACE | Design fra racerbane til landevej

Samtidig med, at I‑PACE har en smuk solid udstråling, opnår den fremragende aerodynamiske værdier for sin klasse. Karrosseriets kurvede silhuet, som sænker sig ved højere hastigheder så bilen skærer sig silkeblødt gennem luften, dørgreb der flugter med dørpanelerne og kun aktiveres ved behov samt køleindtag som lukker når de ikke er i brug, har alle bidraget til at opnå bilens cW-værdi på 0,29. Der er også monteret en stor aerodynamisk optimeret luftkanal fra frontgrillen til bunden af forruden, som er identisk med den, der findes på Jaguars konceptbil C-X75. Luftkanalen forbedrer luftflowet, når luften skal passere.

Et faktum, som mange måske ikke tænker på i forbindelse med aerodynamisk effektivitet er, at formen på den bageste del af bilen er mindst lige så vigtig som udformningen af fronten. I den forbindelse reducerer en slank bagspoiler opdriften. Bagrudens vinkel gavner aerodynamikken (samtidig med, at der stadig er plads til 530 liter i bagagerummet) og luftindtagene bag - hvor udstødningsrørene normalt sidder på en konventionel bil - leder turbulent luft fra de bageste hjulkasser ind bag køretøjet, hvor der dannes en mere optimalt udformet luftstrøm.

Dette er kun få eksempler på den måde, hvorpå I‑PACEs fremragende æstetik bidrager til bilens aerodynamiske effektivitet. Det er denne effektivitet, som hjælper med til at bevare mest mulig batterikraft, så bilens rækkevidde udvides.

FLERE HISTORIER
I‑PACE
Opslået: 12-01-2018

Et slående glimt af vores første batteridrevne elbil. En bil med firehjulstræk, 400 hk, 5 sæder og en rækkevidde på op til 415km.
UDFORSK I‑PACE
JAGUAR RACING
Opslået: 12-01-2018

Vores deltagelse i FIA Formel E-verdensmesterskabet giver os et ægte, hurtigt testanlæg til forbedring af teknologierne i elbilen.
UDFORSK JAGUAR RACING
I‑PACE: <br> FRA RACERBANE TIL LANDEVEJ
Opslået: 12-01-2018

Vi udforsker rejsen fra racerbilen I-TYPE, der deltager i Formel E-mesterskabet, til I‑PACE Concept. Oplev Jaguars første fuldt elektriske bil til landevejen.
EXPLORE RACE TO ROAD